Ekspedisi G7 “Trans Chamah -Ulu Sepat” Cabar Kekuatan Mental Pendaki

Gunung Chamah merupakan gunung paling tinggi di Kelantan dan juga salah satu daripada tujuh gunung tertinggi di Semenanjung Malaysia yang dikenali sebagai G7. Tingginya melebihi 2,171 meter(7,000 kaki) di atas paras laut. Terletak berdekatan dengan sempadan negeri Perak, ia merupakan antara gunung yang jarang dikunjungi dan terokai.

Gunung Ulu Sepat pula terletak di hutan simpan Royal Belum berdekatan Tasek Temenggor, berjiran dengan Gunung Chamah. Dari segi geografi sebahagian daripadanya berada dalam negeri Perak dan sebahagian lagi di Kelantan.Ketinggiannya 2,161 meter(7,089 kaki) di atas aras laut.Ia juga merupakan satu daripada gunung G7.

Apa di sebalik nama G7?Untuk rekod huruf “G” bermaksud gunung manakala angka “7”pula mewakili ketinggian yang melebihi 7,000 kaki dari paras laut. Kebetulan pula ada tujuh puncak gunung yang melebihi paras berkenaan di Semenanjung Malaysia.Semua gunung G7 berada dalam jajaran Banjaran Titiwangsa kecuali Gunung Tahan di Pahang.Tiga lagi gunung G7 berada di Perak.

Antara trek yang hijau diselaputi lumut atau mossy menuju puncak Ulu sepat.

Yang berikut senarai tujuh gunung yang menduduki carta G7.Gunung Chamah dan Gunung Ulu Sepat masing-masing merupakan gunung kelima dan ketujuh tertinggi di Semenanjung Malaysia.

Berehat sebentar sebelum meneruskan perjalanan.

Baru-baru ini satu kumpulan peminat aktiviti mendaki di Malaysia,Mountain Adventure Group(MAG) menganjurkan satu misi bagi menawan dua puncak daripada tujuh gunung tertinggi di Semenanjung Malaysia itu. Dengan menamakan“Ekspedisi G7 Trans Chamah-Ulu Sepat”, 22 orang tampil menyahut cabaran bagi menguji kemampuan dan daya tahan masing-masing mendaki dua gunung yang laluan atau trek pendakiannya sering dikhabarkan antara yang paling sukar di Malaysia,malah laluan untuk sampai ketapak permulaan pendakian(starting point) pun sudah menyeksakan.Turut serta dalam ekspedisi ini dua orang pemandu arah dari Persatuan Malim Gunung Malaysia(PMGM).

Masih ceria walaupun ‘pewai’ lima jam layan trek balak.

CABARAN BERMULA

Lima hari empat malam. Itu adalah tempoh bagi peserta“Ekspedisi G7 Trans Chamah-Ulu Sepat” atau C.U.S menjayakan misi untuk sampai ke puncak kedua-dua gunung tersebut.Kami memulakan perjalanan dari Terminal Bas Bersepadu (TBS) di Bandar Tasik Selatan, Kuala Lumpur menuju ke Hentian Gua Musang, Kelantan pada pukul sembilan malam.Hujan renyai-renyai menyambut ketibaan kami di Hentian Gua Musang.

Sebahagian peserta ekspedisi menuju ke tapak mula pendakian di sungai Timpo.

Perjalanan pada hari pertama ekspedisi bermula seawal 6.05 pagi keesokannya menuju ke tapak permulaan mendaki di Sungai Timpo.Kami perlu menaiki kenderaan pacuan empat roda dan menempuh perjalanan hingga lebih lima jam.Mujur keadaan cuaca yang baik membantu melancarkan perjalanan kami.

Penempatan orang asli kampung rekom.

Cabaran bermula sebaik-baik tiba di starting point Sungai Timpo.Kami memulakan langkah dengan penuh semangat. Awal-awal pendakian lagi kami sudah dihidangkan dengan trek yang tegak mencanak tanpa henti. Namun pemandangan yang indah di sepanjang perjalanan cukup menyenangkan.Pada pukul empat petang,kami tiba di Kampung Rekom, sebuah perkampungan Orang Asli. Terdapat 10 buah rumah dan sebuah dewan yang dibina menggunakan buloh dikampung ini. Tanpa berlengah kami meneruskan perjalanan ke Tapak Perkhemahan (Camp site) Kem Pakma, kira-kira satu jam perjalanan dari Kampung Rekom.

Tiba di Kem Pakma semua peserta diminta berehat dan tidur awal kerana keesokan harinya akan bermula misi menuju ke puncak Gunung Chamah. Maknanya setelah mengharungi perjalanan sehari suntuk misi pendakian sebenar adalah pada hari kedua.

Hari kedua merupakan hari yang lebih getir. Hari itu kami akan menawan Puncak Gunung Chamah secara balik hari atau‘daypack’ dengan trek sejauh 20 kilometer pergi dan balik.Seawal pukul empat pagi, chef sudah selesai menyediakan hidangan sarapan pagi dan makan tengahari. Dalam keheningan pagi kami memulakan langkah.

Untuk sampai ke Puncak Chamah, terdapat empat pos pemeriksaan (checkpoint) yang akan dilalui oleh pendaki iaitu Kem Tengah, Kem Tongkat Ali,Puncak Anak Chamah (1,204meter), dan Kem Cinderella(1,214 meter).

Jujur penulis katakan,perjalanan untuk ke Puncak Anak Chamah sahaja sudah cukup menguji kekuatan mental kami kerana laluan treknya kekal curam mencanak‘tanpa diskaun’ sepanjang perjalanan.Kelihatan ada rakan-rakan yang mula keletihan dek melayan ‘trek pacak’.

Setelah selesai sesi berswafoto di Puncak Anak Chamah, kami meneruskan baki perjalanan ke Puncak Chamah(2,171 meter) yang jarak perjalanannya mengambil masa lebih kurang tiga jam,dengan fizikal trek menaik, menurun dan adakalanya landai.

Nasib kami baik kerana keadaan cuaca yang panas menyebabkan trek sepanjang perjalanan dari Puncak Anak Chamah ke Puncak Chamah kering dan tidak berselut.Tepat pukul satu tengahari, kesemua barisan peserta ekspedisi kami berjaya sampai ke Puncak Chamah dengan selamat.

Group Photo di kem pakma.

Hari ketiga merupakan perjalanan yang agak santai bagi penulis. Kami memulakan perjalanan dari Kem Pakma ke Kampung Rekom pada pukul sembilan pagi. Tiba di pertempatan Orang Asli itu, kami berhenti rehat dan berkumpul bersama dua kumpulan lain. Perjalanan hari ketiga ini mengambil masa lebih kurang tujuh jam melalui Kem Peres, Kem Anak Peres dan tiba di Kem Maggi (1,214 meter), iaitu lokasi untuk kami bermalam pada pukul 4.30 petang.

Aktiviti pertama di Kem Maggi tentulah dimulakan dengan memasang khemah dan memasak untuk makan malam. Waktu makan malam adalah waktu untuk ‘bonding’atau mengeratkan persefahaman apabila semua peserta akan makan secara berjemaah dan bertukar cerita sesama sendiri. Selesai makan kami berehat dan melelapkan mata untuk mengumpul semula tenaga bagi menjayakan misi menawan puncak yang kedua keesokan harinya.

Hari yang cerah dan cuaca yang kekal baik sangat melegakan kerana pada hari keempat ini kami perlu bekerja keras menawan puncak gunung yang kedua dalam ekspedisi,iaitu Puncak Ulu Sepat (2,151 meter).Seawal pukul 7.40 pagi para peserta memulakan pendakian. Sama seperti di Gunung Chamah, perjalanan dari Kem Maggi ke Puncak Ulu Sepat juga agak mencabar kerana peserta akan melalui trek “pacak sampai atas”.

Namun yang istimewanya kami disajikan dengan trek mossy(diselaputi lumut) yang sangat cantik di sepanjang perjalanan.Penulis sendiri kerap kali berhenti bagi merakam gambar dan video di sepanjang trek yang melalui Kem Sempadan hinggalah tiba di Kem Sungai Leper di mana kami berhenti rehat untuk makan tengahari dan solat.

Kem Sungai Leper juga merupakan last water point iaitu lokasi terakhir untuk semua pendaki mengambil atau mengisi semula bekalan air sebelum sampai ke Puncak Ulu Sepat. Bagi yang bercadang untuk bermalam di puncak Ulu Sepat,mereka harus mengisi air bagi keperluan minuman, memasak dan kendiri di kem ini.

Selesai semua urusan di Kem Sungai Leper, kami meneruskan perjalanan dengan penuh semangat untuk menawan Puncak Ulu Sepat,gunung yang ketujuh tertinggi di Semenanjung Malaysia.Kira-kira pukul 3.50 petang kami tiba di Simpang Puncak. Pemandu arah meminta kami meninggalkan beg di sini dan meneruskan perjalanan secara ‘free body’ ke puncak gunung yang cuma mengambil masa 15 minit.Sekalipun laluan trek di sini berselutdan agak menyukarkan perjalanan kami,ke semua peserta berjaya sampai ke Puncak Ulu Sepat dengan selamat.

Walaupun panorama sangat indah, kami tidak mengambil masa yang lama berada di Puncak Ulu Sepat memandangkan hujan renyai mula turun membasahi bumi.Selesai bergambar dan menyegarkan semula tubuh, kami kembali turun ke Simpang Puncak dan bersedia untuk bergerak ke Kem Sungai Leweng (1,091 meter).Trek dari Simpang Puncak ke Kem Sungai Leweng juga curam mencanak turun ke bawah sepanjang perjalanan.Namun itu membolehkan kami turun dengan cepat untuk bermalam di kem berkenaan.

Riak wajah kepuasaan setelah berjaya menawan puncak Gunung Chamah.

Malam terakhir ekspedisi di Kem Sungai Leweng, kami isi dengan berkongsi cerita suka duka sepanjang empat hari perjalanan menawan dua puncak yang di khabarkan paling sukar untuk ditawan dalam kumpulanG7. Sejujurnya bagi penulis yang pertama kali menyertai ekspedisi mendaki G7, Gunung Chamah dan Gunung Ulu Sepat mempunyai keunikan tersendiri. Treknya sangat‘rare’ (berbeza/jarang ditemui) dan mempunyai keindahan tersembunyi yang istimewa.

Keesokannya, pada hari terakhir“Ekspedisi G7 Trans Chamah-UluSepat” kami mengambil masa lebih kurang tiga jam untuk tiba di Kampung Lerlar. Sekali lagi cuaca cerah dan panas sangat membantu memudahkan perjalanan pada hari kelima dan terakhir ini. Dengan berbekalkan semangat untuk pulang ke rumah, ke semua peserta berjaya keluar dari hutan dengan selamat.Ekspedisi kami berakhir dengan jayanya hasil kerjasama yang padu dari peserta dan penganjur.Semoga ekspedisi ini memberi manfaat dan meninggalkan memori indah dalam kehidupan peserta semua.